Ashtanga Yoga: Ο απόλυτος οδηγός

Η Ashtanga Yoga είναι μια μορφή γιόγκα που προέρχεται από την Ινδία. Πρόκειται για ένα από τα πιο δημοφιλή είδη γιόγκα που ασκούνται στις μέρες μας, κάτι που οφείλεται τόσο στην έντασή της όσο και στα οφέλη που προσφέρει στην υγεία των ασκούμενων. Σε αυτό το άρθρο, θα μάθουμε τα πάντα γύρω από την Ashtanga Yoga!

Τι είναι η Ashtanga Yoga;

Η Αστάνγκα είναι μια από τις πιο δημοφιλής μορφές γιόγκα, ιδανική για την εκγύμναση ολόκληρου του σώματος. Ξεκίνησε να ασκείται στην Ινδία πριν από χίλια χρόνια. Ο όρος ashtanga σημαίνει “οκτώ άκρα” ή “οκτώ πλευρές”. Τα οκτώ αυτά άκρα αναφέρονται στις πρακτικές που συνιστώνται για την πνευματική ανάπτυξη. Αυτές είναι οι εξής:

  • Yama: Περιορισμοί συμπεριφοράς
  • Niyamas: Παρατηρήσεις συμπεριφοράς
  • Asana: Σωματικές στάσεις
  • Pranayāma: Έλεγχος της αναπνοής. Ρύθμιση της εισπνοής και της εκπνοής για τη δημιουργία ενέργειας.
  • Pratyahara: Απόσυρση των αισθήσεων. Θα πρέπει να είστε σε θέση να επικεντρωθείτε στην αναπνοή σας και η προσοχή σας να μην αποσπάται από όσα συμβαίνουν γύρω σας.
  • Νταράνα: Συγκέντρωση
  • Dhyana: Διαλογισμός
  • Samādhi: Μετάβαση. Αν μπορείτε να πετύχετε το Σαμάντι, σημαίνει ότι βρίσκεστε σε ένα μέρος γαλήνης και ανάπαυσης.
Τα οφέλη της Ashtanga Yoga

Τα οφέλη της άσκησης της Ashtanga Yoga

Η Ashtanga Yoga είναι μια πρακτική που παρέχει πολλά οφέλη στους ασκούμενους. Σε αντίθεση με πολλές άλλες μορφές γιόγκα, η Ashtanga είναι μια έντονη άσκηση. Απαιτεί από τους ασκούμενους να κρατούν δύσκολες στάσεις για μεγάλα χρονικά διαστήματα, με ελάχιστα διαλείμματα μεταξύ των σετ.

Τα οφέλη της Ashtanga Yoga είναι πολλά. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται:

  • Η ικανότητα του σώματος να παραμένει σε συγχρονισμό και ισορροπία
  • Μεγαλύτερη αυτογνωσία, καθώς ο ασκούμενος προσπαθεί συνεχώς να έχει τον έλεγχο της αναπνοής του
  • Μεγαλύτερη πρόκληση. Η συγκεκριμένη άσκηση θα σας ωθήσει στα όριά σας, δίνοντάς σας μια αίσθηση ολοκλήρωσης και ευχαρίστησης.
  • Ενδυνάμωση μυϊκών ομάδων που συνήθως δεν χρησιμοποιούνται όταν κάνετε άλλα είδη γιόγκα.
  • Αντιμετώπιση της κατάθλιψης με τακτική εξάσκηση.
  • Ανακούφιση από το άγχος και το στρες
Πως να κάνετε Ashtanga Yoga

Πώς να ξεκινήσετε την Ashtanga Yoga

Η κύρια σειρά ασκήσεων της Ashtanga Yoga είναι γνωστή ως “Yoga Chikitsa” που σημαίνει “θεραπευτική γιόγκα”. Στόχος αυτής της σειράς είναι να ανακουφίσει οποιαδήποτε προφανή σωματικά προβλήματα και να βελτιώσει τη σωματική και ψυχική υγεία.

Πρόκειται για μια σειρά από ασκήσεις που μπορούν σε εξαιρετικά έντονο επίπεδο. Οι ασκούμενοι καλούνται συνήθως να επιδείξουν ιδιαίτερη πειθαρχία για πάνω από έξι μήνες ώστε να ολοκληρώσουν με επιτυχία αυτές τις ασκήσεις. Να είστε λοιπόν προετοιμασμένοι για μια απαιτητική αλλά και πολύ ικανοποιητική εμπειρία.

  1. Η πρωταρχική σειρά ξεκινά με 5 σετ χαιρετισμών του ήλιου Α καθώς και 3 έως 5 σετ χαιρετισμών του ήλιου Β
  2. Στη συνέχεια προχωρά σε όρθιες στάσεις
  3. Ακολουθούν οι καθιστές στάσεις
  4. Τέλος, οι ασκήσεις ολοκληρώνονται με backbends (οι λεγόμενες γέφυρες), στήριγμα του σώματος στους ώμους και στήριγμα του σώματος στο κεφάλι.

Τι ισχύει με τη Ashtanga Yoga “Mysore-Style”;

Η “Mysore-Style” είναι η αρχική μορφή της Αστάνγκα Γιόγκα η οποία εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην πόλη Mysore της Ινδίας. Πρόκειται για μια άσκηση που γίνεται μεταξύ δύο ατόμων, υπό την επίβλεψη ενός έμπειρου δασκάλου που σας παρέχει όλες τις οδηγίες και την υποστήριξη που χρειάζεστε.

Σε αυτό το είδος γιόγκα δεν υπάρχει η αίσθηση του ανταγωνισμού μεταξύ των ασκούμενων και της πορείας που έχουν στις ασκήσεις. Επομένως, καθένας μπορεί να προχωρήσει με τη δική του ταχύτητα, χτίζοντας την αυτοπεποίθησή του, πριν δοκιμάσει πιο προχωρημένες στάσεις.

Συνήθως, ο δάσκαλος παρέχει στους μαθητές ένα σύνολο στάσεων το οποίο καλούνται να μάθουν και να απομνημονεύσουν. Οι ασκούμενοι εξασκούνται στην επανάληψη των ίδιων στάσεων 6 ημέρες την εβδομάδα, ακολουθώντας το δικό τους ρυθμό. Ο δάσκαλος παρέχει την βοήθεια και τη στήριξη που χρειάζονται, χωρίς να παρεμβαίνει στην πρακτική τους.

Μόλις δείξετε ένα ορισμένο επίπεδο επάρκειας, ο δάσκαλος θα σας αναθέσει νέες στάσεις, μέχρι να κατακτήσετε ολόκληρη την Πρωτοβάθμια Σειρά. Στη συνέχεια, θα επαναλάβετε αυτή τη διαδικασία με την Ενδιάμεση Σειρά και τέλος, την Προχωρημένη Σειρά.

Στην Ελλάδα, υπάρχουν πολλά στούντιο που μπορούν να σας διδάξουν την Αστάνγκα Γιόγκα. Στην Αθήνα συγκεκριμένα, μπορείτε να επισκεφθείτε το Ashtanga Yoga Athens, ένα στούντιο που προσφέρει μαθήματα Mysore όπως τα δίδαξε ο Shri K. Pattabhi Jois. Επίσης, το Ashtanga Yoga 2002 προσφέρει μαθήματα Mysore 6 ημέρες την εβδομάδα.

Στούντιο Ashtanga Yoga

Συμβουλές για αρχάριους και προχωρημένους

Αν είστε αρχάριοι και δεν έχετε εμπειρία στην Αστάνγκα Γιόγκα, πρώτη σας προτεραιότητα είναι προφυλαχτείτε από τραυματισμούς. Ακολουθώντας τις παρακάτω συμβουλές θα διατηρήσετε το σώμα σας ασφαλές και υγιές:

  • Σε περίπτωση τραυματισμού, διακόψτε άμεσα την άσκηση και συμβουλευτείτε έναν ειδικό πριν επιχειρήσετε συνεχίσετε.
  • Αποφύγετε την υπερκόπωση και την υπερβολική πίεση του εαυτού σας. Μπορεί το νόημα της Αστάνγκα Γιόγκα να είναι η αύξηση της έντασης των ασκήσεων, όμως πρέπει να ακούτε και να σέβεστε τα όρια που βάζει το σώμα σας. Σταδιακά, θα μπορέσετε να προσαρμοστείτε στη δυσκολία.
  • Ακούστε προσεκτικά τι λέει ο δάσκαλος αντί να κοιτάτε τους άλλους μαθητές. Είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι κάνετε τις ασκήσεις σωστά!

Αν είστε σε πιο προχωρημένο στάδιο, καλό θα ήταν να ακολουθήσετε τις εξής συμβουλές για την αποφυγή τυχόν τραυματισμών:

  • Προσέξτε ιδιαίτερα τα γόνατά σας αν έχετε υποστεί οποιοδήποτε είδος τραυματισμού ή πάσχετε αρθρίτιδα.
  • Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στον τρόπο εκτέλεσης των στάσεων του σκύλου και του πολεμιστή. Οι στάσεις αυτές ασκούν μεγάλη πίεση στις φτέρνες, τις καμάρες, τις αρθρώσεις του αστραγάλου, τα δάχτυλα των ποδιών και τους μύες της γάμπας. Όλα αυτά τα σημεία ενδέχεται να προκαλέσουν πόνο σε άτομα με προϋπάρχουσες παθήσεις!
  • Πηγαίνοντας από τη στάση της σανίδας στη στάση της κόμπρας (ή το αντίστροφο), βεβαιωθείτε ότι δεν στρίβετε πολύ απότομα, προκειμένου να αποφύγετε τραυματισμούς στη μέση. Να είστε προσεκτικοί σχετικά με το πόσο βαθιά αναπνέετε κατά τη διάρκεια τέτοιων μεταβάσεων, ώστε να μην συμπιέζεται η σπονδυλική σας στήλη.

Έτοιμοι;

Ελπίζουμε αυτό το άρθρο να σας βοήθησε να κατανοήσετε τι είναι η Αστάνγκα Γιόγκα και πώς να την εκτελέσετε σωστά. Μπορεί να είναι μια προκλητική άσκηση, όμως τα οφέλη της αξίζουν τον κόπο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *